Konkurs Gry i Śpiewu

WAŻNE – osoby, które otrzymały nagrodę pieniężną proszone są wypełnienie formularza dla laureata i kontakt pod nr tel: 504 612 786

Karty należy przesłać na adres: konkurs.posiady@gmail.com

Protokół
z posiedzenia Jury 
31. Konkursu Gry na Unikatowych Instrumentach 
Ludowych i Śpiewu Tradycyjnego

Organizatorzy:
Regionalny Ośrodek Kultury w Bielsku-Białej
Gminne Centrum Kultury, Promocji i Turystyki Radziechowy-Wieprz
Gminny Ośrodek Kultury w Jeleśni
Gminny Ośrodek Kultury w Milówce

Jury w składzie:
dr Bożena Lewandowska – przewodnicząca Jury – etnomuzykolog, pracownik Uniwersytetu Jagiellońskiego
Przemysław Ficek – muzyk, folklorysta z Jeleśni
Janusz Macoszek – muzyk, folklorysta z Istebnej
Szymon Karpiński – sekretarz komisji, Regionalny Ośrodek Kultury w Bielsku-Białej

Wysłuchało 79 prezentacji, w tym: 
70 solistów:
10 śpiewaków/czek w kategorii wiekowej do 12 lat (dzieci)
7 śpiewaków/czek w kategorii wiekowej od 13 do 18 lat (młodzież)
13 śpiewaków/czek w kategorii wiekowej od 18 lat (dorośli)
14 instrumentalistów/tek w kategorii wiekowej do 12 lat (dzieci)
6 instrumentalistów/tek w kategorii wiekowej od 13 do 18 lat (młodzież)
6 instrumentalistów/tek w kategorii wiekowej od 18 lat (dorośli)
4 multiinstrumentalistów/tek w kategorii wiekowej do 12 lat (dzieci)
7 multiinstrumentalistów/tek w kategorii wiekowej od 13 do 18 lat (młodzież)
3 multiinstrumentalistów/tek w kategorii wiekowej od 18 lat (dorośli)
3 grup śpiewaczych: 
1 grupy śpiewaczej dziecięcej
2 grup śpiewaczych młodzieżowych
6 kapel:
1 kapeli dziecięcej
5 kapel młodzieżowych

spisanych według kolejności alfabetycznej: 
Adamczyk Wiktoria, (Przybędza) – śpiew
Adamek Julianna, (Pewel Wielka) – śpiew
Bąk Joanna, (Koniaków) – skrzypce
Bojko Magdalena, (Jaworzynka) – hóśle, fujarka
Bojko Maria, (Jaworzynka) – hóśle
Bojko Natalia, (Jaworzynka) – śpiew
Butor Anna, (Koszarawa) – skrzypce
Dudys Milena, (Juszczyna) – skrzypce
Dunat Anna (Pewel Wielka) – śpiew
Feikisz Paweł (Wilkowice) – fujara 6-otworowa, fujara szałaśna, dudy
Foja Anna, (Sopotnia Mała) – śpiew
Galej Maria, (Jaworzynka) – hóśle, piszczołka
Gluza Antoni, (Szczyrk) – dudy, heligona, piszczała, okaryna
Gluza Rafał, (Szczyrk) – trombita, piscołka wielkopostno, gynśle
Grupa Śpiewacza Romanka (Sopotnia Mała)
Gryglak Dorota, (Bielsko-Biała) – śpiew
Gryglak Stefania, (Bielsko-Biała) – śpiew
Hernas Józef, (Koszarawa) – skrzypce
Hulbój Wiktoria, (Pewel Wielka) – heligonka
Jochymek Bartłomiej, (Łętownia) – śpiew
Juroszek Aleksandra, (Jaworzynka) – złóbcoki, okaryna, piszczołka
Juroszek Anna, (Istebna) – śpiew
Kaczmarzyk Mateusz, (Jaworzynka) – okaryna, fujarka/piszczołka, heligonka
Kapela Gajdosze z Cisowego (Koniaków)
Kapela Hajduki (Pewel Ślemieńska)
Kapela Mali Grojcowianie (Wieprz)
Kliś Zofia, (Lipowa) – śpiew
Kowalska-Wicherek Anna (Maków Podhalański) -śpiew
Kruźlak Natalia, (Jachówka, Budzów) – śpiew
Krzyżowska Marta, (Jeleśnia) – skrzypce
Kubasiak Maciej, (Sucha Beskidzka) – skrzypce
Kubasiak Wojciech, (Sucha Beskidzka) – skrzypce
Kubuszek Krzysztof, (Bieńkówka) – heligonka, dudy żywieckie
Kukuczka Łukasz, (Koniaków) – skrzypce
Kukuczka Paweł, (Koniaków) – piszczoła postno, okaryna, piszczołka
Kupczak Katarzyna, (Juszczyna) – śpiew
Kupczak Szymon, (Żabnica) – heligonka
Kurowska Anna, (Szczyrk) – śpiew
Lach Jakub, (Koszarawa) – dudy, fujarka 6-otworowa, heligonka
Łagosz-Kubica Anna, (Milówka) – śpiew
Łupieżowiec Jan, (Jaworzynka) – śpiew
Łupieżowiec Zofia, (Jaworzynka) – śpiew
Marciak Emilia, (Jeleśnia) – skrzypce
Marciak Wiktoria, (Jeleśnia) – śpiew
Marek Rafał, (Zawoja) – heligonka
Marekwica Natalia, (Istebna) – śpiew
Master Joanna, (Sucha Beskidzka) – śpiew
Murański Maciej, (Bystra) – heligonka
Musiał Agata, (Koniaków) – śpiew
Nowak Aleksander, (Osielec) – heligonka
Nowak Maria, (Osielec) – śpiew
Olkis Anna (Radziechowy) – śpiew
Pacyga Martyna, (Pewel Wielka) – śpiew i skrzypce
Pająk Paweł, (Żarnówka, Maków Podhalański) – heligonka
Patyk Karolina, (Jaworzynka) – skrzypce, piszczołka, sówka
Pawlica Julia, (Jeleśnia) – skrzypce
Piętka Zofia, (Węgierska Górka) – skrzypce
Polok Julia, (Jaworzynka) – hóśle, okaryna, fujarka
Rodak Magdalena, (Brzuśnik) – skrzypce 
Rucka Marcelina, (Jaworzynka) – hóśle
Rucki Jakub, (Jaworzynka) – śpiew
Ryś Maria, (Jaworzynka) – hóśle
Sordyl Józefa, (Korbielów) – śpiew
Sordyl Zofia, (Korbielów) – śpiew
Spyrka Kacper, (Skawica) – heligonka
Szczotka Michał, (Nieledwia, Milówka) – heligonka
Szczypka Łucja, (Bielsko-Biała) – fujarka 6-otworowa, piszczałka wielkopostna, okaryna, dudy żywieckie
Trzebuniak Hanna, (Zawoja) – śpiew
Zeman Zofia, (Cisiec) – fujarka 6-otworowa, skrzypce
Zowada Natalia, (Istebna) – śpiew
ZPiT Jodełki (Radziechowy)
Żurek Anna, (Pewel Wielka) – skrzypce
Żurek Julia, (Pewel Wielka) – heligonka
Żurek Przemysław, (Stryszawa) – śpiew

Jury postanowiło przyznać następujące nagrody i wyróżnienia we wszystkich kategoriach:

Soliści śpiewacy (kat. dzieci):

Trzy równorzędne I miejsca i nagrody pieniężne w wysokości 250 zł każda otrzymują: 
Bartłomiej Jochymek
Jan Łupieżowiec
Anna Juroszek

II miejsce i nagrodę pieniężną w wysokości 150 zł otrzymuje: 
Natalia Marekwica

Trzy równorzędne III miejsca i nagrody pieniężne w wysokości 100 zł każda otrzymują: 
Wiktoria Marciak
Zofia Łupieżowiec
Agata Musiał

Wyróżnienia otrzymują:
Jakub Rucki
Hanna Trzebuniak

Soliści śpiewacy (kat. młodzież):

Dwa równorzędne I miejsca i nagrody pieniężne w wysokości 350 zł każda otrzymują: 
Wiktoria Adamczyk
Natalia Bojko

II miejsce i nagrodę pieniężną w wysokości 250 zł otrzymuje: 
Natalia Zowada

Dwa równorzędne III miejsca i nagrody pieniężne w wysokości 200 zł każda otrzymują:
Martyna Pacyga 
Zofia Kliś

Wyróżnienie otrzymuje:
Natalia Kruźlak

Soliści śpiewacy (kat. dorośli):

Nagrody specjalne, za pielęgnowanie archaicznych walorów muzycznych oraz pokoleniowy przekaz tradycji Beskidu Żywieckiego, w wysokości 400 zł każda otrzymują:
Zofia Sordyl
Józefa Sordyl
Anna Dunat
Julianna Adamek

I miejsce i nagrodę pieniężną w wysokości 450 zł otrzymuje:
Maria Nowak

Dwa równorzędne II miejsca i nagrody pieniężne w wysokości 350 zł każda otrzymują:
Joanna Master
Katarzyna Kupczak

Cztery równorzędne III miejsca i nagrody pieniężne w wysokości 300 zł każda otrzymują:
Anna Foja
Anna Olkis 
Anna Łagosz-Kubica
Anna Kowalska-Wicherek

Wyróżnienia otrzymują:
Przemysław Żurek
Dorota Gryglak

Grupy śpiewacze (kat. dzieci)

I miejsce nie zostało przyznane

II miejsce nie zostało przyznane

III miejsce nie zostało przyznane

Wyróżnienie otrzymuje:
ZPiT Jodełki

Grupy śpiewacze (kat. młodzież)

I miejsce nie zostało przyznane

II miejsce nie zostało przyznane

III miejsce i nagrodę pieniężną w wysokości 200 zł otrzymuje:
Grupa Śpiewacza Romanka

Wyróżnienie otrzymuje:
ZPiT Jodełki

Soliści instrumentaliści (kat. dzieci)

Dwa równorzędne I miejsca i nagrody pieniężne w wysokości 250 zł pięćdziesiąt złotych) każda otrzymują:
Maciej Murański
Michał Szczotka

Dwa równorzędne II miejsca i nagrody pieniężne w wysokości 150 zł każda otrzymują:
Julia Pawlica
Paweł Pająk

Trzy równorzędne III miejsca i nagrody pieniężne w wysokości 100 zł każda otrzymują: 
Rafał Marek
Zofia Piętka
Marta Krzyżowska

Wyróżnienia otrzymują:
Joanna Bąk
Anna Żurek
Marcelina Rucka
Magdalena Rodak
Maria Bojko
Maria Ryś
Milena Dudys

Soliści instrumentaliści (kat. młodzież)

Dwa równorzędne I miejsca i nagrody pieniężne w wysokości 350 zł każda otrzymują:
Maciej Kubasiak
Emilia Marciak

II miejsce nie zostało przyznane

Trzy równorzędne III miejsca i nagrody pieniężne w wysokości 200 zł każda otrzymują: 
Kacper Spyrka 
Julia Żurek
Martyna Pacyga

Wyróżnienie otrzymuje:
Wiktoria Hulbój

Soliści instrumentaliści (kat. dorośli)

Nagrodę specjalną, za podtrzymywanie tradycji muzycznych Beskidu Żywieckiego, 
w wysokości 400 zł otrzymuje:
Józef Hernas

Dwa równorzędne I miejsca i nagrody pieniężne w wysokości 450 zł każda otrzymują:
Szymon Kupczak
Wojciech Kubasiak

Dwa równorzędne II miejsca i nagrody pieniężne w wysokości 350 zł każda otrzymują:
Łukasz Kukuczka 
Aleksander Nowak

III miejsce i nagrodę pieniężną w wysokości 300 zł otrzymuje:
Anna Butor

Soliści multiinstrumentaliści (kat. dzieci)

I miejsce nie zostało przyznane

Dwa równorzędne II miejsca i nagrody pieniężne w wysokości 150 zł każda otrzymują:
Łucja Szczypka
Julia Polok

Dwa równorzędne III miejsca i nagrody pieniężne w wysokości 100 zł każda otrzymują:
Maria Galej 
Zofia Zeman

Soliści multiinstrumentaliści (kat. młodzież)

Dwa równorzędne I miejsca i nagrody pieniężne w wysokości 350 zł każda otrzymują:
Paweł Kukuczka
Jakub Lach

II miejsce i nagrodę pieniężną w wysokości 250 zł otrzymuje:
Krzysztof Kubuszek

Dwa równorzędne III miejsca i nagrody pieniężne w wysokości 200 zł każda otrzymują:
Aleksandra Juroszek 
Anna Kurowska

Wyróżnienia otrzymują:
Karolina Patyk 
Magdalena Bojko
Mateusz Kaczmarzyk

Soliści multiinstrumentaliści (kat. dorośli)

Nagrodę specjalną, za pokoleniowy przekaz tradycji muzycznych Beskidu Żywieckiego, w wysokości 400 zł otrzymuje:
Antoni Gluza

I miejsce i nagrodę pieniężną w wysokości 450 zł otrzymuje:
Rafał Gluza

II miejsce nie zostało przyznane

III miejsce i nagrodę pieniężną w wysokości 300 zł otrzymuje:
Paweł Feikisz

Kapele (kat. dzieci):

I miejsce nie zostało przyznane

II miejsce nie zostało przyznane

III miejsce nie zostało przyznane

Wyróżnienie otrzymują:
Mali Grojcowianie

Kapele (kat. młodzież)

I miejsce i nagrodę pieniężną w wysokości 350 zł otrzymuje:
Kapela Gajdosze z Cisowego

II miejsce nie zostało przyznane

Dwa równorzędne III miejsca i nagrody pieniężne w wysokości 200 zł każda otrzymują:
Kapela Hajduki 1
Kapela Hajduki 2

Wyróżnienia otrzymują:
Mali Grojcowianie
ZPiT Jodełki

Łączna wysokość nagród – 15.150 zł

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego ufundowało nagrody pieniężne, które pochodzą z Funduszu Promocji Kultury.
Nagrody współfinansowane są przez Regionalny Ośrodek Kultury w Bielsku-Białej oraz przez Starostwo Powiatowe w Żywcu.

Uwagi Jury:

Jury sugeruje, by uczestnicy konkursu zwrócili szczególną uwagę na naturalność śpiewu i nieinscenizowanie swoich wystąpień (szczególnie poprzez ruchy ciała i gestykulację).

Komisja sugeruje, by osoby występujące w kategoriach instrumentalistów, multiinstrumentalistów i kapel większy nacisk kładły na grę na instrumentach aniżeli śpiew. Zaleca się, by śpiew wybrzmiewał w formie tylko jednej zwrotki, najlepiej na początku utworu, następnie zaś prezentowana była gra. Nie powinno się natomiast przeplatać gry na instrumencie (instrumentach) ze śpiewem. Śpiew nie powinien być równoważny z grą na instrumencie.